Szlak do Union Falls, Yellowstone

Chociaż trudno w to uwierzyć, to są takie miejsca w Yellowstone, gdzie przez 12 godzin można nie spotkać żywej duszy. Jedno z nich jest szlak do Union Falls. Przez cały dzień można wędrować w najcudowniejszych okolicznościach przyrody, a na końcu szlaku dotrzeć do jednego z najpiękniejszych wodospadów, jakie widziałam w życiu, a kto wie, może i do najpiękniejszego.

Zdjęcia Union Falls wpadły mi w oko w czasie planowania kolejnej wizyty w Yellowstone. Ale cudo, pomyślałam i zaczęłam intensywne poszukiwania na mapie. Trochę zajęło mi to czasu, bo okazało się, że wodospad leży przy południowej granicy parku i w sumie bliżej mu do Grand Teton niż do Yellowstone. Po wnikliwej analizie, jak tu upchnąć Union Falls do tegorocznego programu, ze smutkiem musiałam stwierdzić, że się nie da. Szlak został wpisany na rok przyszły.

W następnym roku zaplanowaliśmy cały dzień na Union Falls.  Szlak ma 26 km w obie strony, trzeba pokonać 300 metrów różnicy wzniesień. Najbardziej martwiło mnie to, że trzeba też przeprawić się przez rzekę, o której czytałam, że jest rwąca, a jej stan bywa wysoki. Mam ogólną awersję do wody, pływać nie umiem, a do tego jeszcze przez tę rzekę mieliśmy się przeprawić z dzieckiem. Cóż, klamka zapadła, co będzie to będzie, idziemy!

Gdzie się zatrzymać?

Jako że szlak położony jest przy południowej granicy parku, najlepiej poszukać noclegu gdzieś tutaj. My nocowaliśmy w Jackson Hole, ale nie polecam, w sumie daleko, drogo, w knajpach zdzierają, jedyną atrakcją może być spotkanie Gavina Belsona. 😉

Najwygodniej byłoby zamieszkać w Headwaters Lodge & Cabins at Flagg Ranch. Nam niestety nie udało się tu zdobyć miejsca, za późno je znaleźliśmy i wszystko już było zarezerwowane.

Odwiedziliśmy jednak to miejsce, ponieważ znajduje się tutaj Stacja Informacji Turystycznej, w której co prawda nikt nic nie wie, ale o tym później.

Flagg Ranch zrobiło na nas bardzo dobre wrażenie, mają bardzo pięknie położone pole namiotowe w cieniu starych sosen. Dla tych, co nie posiadają namiotu, przygotowano drewniane proste domki kempingowe, każdy ze stołem piknikowym i paleniskiem. Jest też pole dla RV z tymi samymi udogodnieniami. Do dyspozycji są świeżo wyremontowane prysznice. Można też za luksusową cenę zamieszkać w luksusowym domku z łazienką i lodówką.

Tutaj możesz zarezerwować kemping lub domek:

Jak przygotować się do wyruszenia w drogę do Union Falls?

Pierwszym podstawowym naszym zadaniem jest dowiedzieć się, jaki jest stan rzeki i czy będziemy mogli się przez nią przeprawić. O rzece czytaliśmy, że przy sprzyjających warunkach może być powyżej kolan, przy niesprzyjających do szyi lub pasa. Aby uzyskać informacje o aktualnym stanie rzeki udaliśmy się do Visitor Information przy południowym wjeździe do parku. Na nasze konkretne pytanie: „Jak wysoko jest woda w rzece na szlaku do Union Falls?” otrzymaliśmy od rangera jeszcze konkretniejsze pytanie: „A gdzie są Union Falls?”. To pytanie rozbroiło nas kompletnie. Poinformowaliśmy rangera, gdzie znajdują się Union Falls, pokazaliśmy je nawet na mapie i udaliśmy się do samochodu stwierdzając, że Visitor Information jest po to, by Visitor mógł przyjść i udzielić rangerowi Information.

Nie zostało nam nic innego, jak empirycznie sprawdzić, czy przez rzekę da się przejść. Na pożegnanie ranger dodał, że ostatnio bardzo padało i nasza córka na pewno będzie mieć wodę po szyję. Informację o wysokości wody warto mieć jednak zawczasu, do rzeki są niby tylko niecałe 2 km, ale też na tym odcinku zaliczymy prawie całą różnicę wzniesień. Przyjść i zobaczyć, że nie da się przejść jest rozczarowaniem i stratą czasu.

Droga na szlak do Union Falls jest mało uczęszczana, nas minął tylko jeden samochód, warto o tym pamiętać pakując ekwipunek, trzeba zabrać dużo wody, coś do jedzenia i cieplejsze ubrania, na wypadek jakiś kłopotów z samochodem. Nie możemy tu liczyć na to, że ktoś zaraz przyjedzie i nam pomoże.

Jak dojechać na szlak do Union Falls?

Z drogi 89/191 prowadzącej przez Grand Teton do południowego wjazdu do parku Yellowstone skręcamy w drogę Ashton Flagg Ranch Road zwaną też Grassy Lake Road, jak i również Reclamation Road. Duży wybór. 🙂 Droga Ashton Flagg Rd. zamykana jest późną jesienią i otwierana późną wiosną.

yellowstone

Tą drogą musimy jechać mniej więcej 12,7 mili, pierwsze 9 mil drogi Ashton Flagg Ranch Rd. jest asfaltowe. Dalej droga jest szutrowa, ale w bardzo dobrym stanie, do przejechania każdym samochodem. Droga ta łączy Wyoming z Idaho i oba stany mają interes, by utrzymywać ją w przyzwoitej kondycji. I nie dajcie się wystraszyć, gdy powiedzą Wam w jakimś Visitor Center, że to droga 4×4, a mają takie pomysły. Przynajmniej do parkingu do Union Falls na pewno taka nie jest.

Po minięciu Grassy Lake Reservoir (duże jezioro, przejedziemy samym jego brzegiem) po 1,6 mili dojedziemy do początku szlaku. Znajduje się tu mała zatoczka na 2-3 samochody, a na początku szlaku tablica informująca, że wkraczamy do Bear Country, znaczy mamy się mieć na baczności przed niedźwiedziami.

Parkujemy tu, gdzie czerwona gwiazdka.

Co zabrać ze sobą na szlak?

Wędrówka wraz z powrotem zajmie Wam zapewne ok. 10 godzin, a jeśli zgubicie drogę, tak jak my, to nawet 12 godzin. Trzeba zabrać ze sobą jedzenie na cały dzień i wodę, najbezpieczniej 4 litry wody na osobę. Wody na szlaku nie brakuje. Oprócz rzeczonej rzeki będziemy przekraczać różne strumyczki, ale i rzeka i strumyczki będą na początku szlaku. Ponad 20 kilometrów będziemy musieli przejść z własnym zapasem.

Na szlak zabieramy sprej na niedźwiedzie. Można go kupić w każdym Visitor Center na terenie Yellowstone. My nasz zamówiliśmy przez internet jeszcze w Polsce. Czekał na nas w naszym pierwszym hotelu. Sprej montujemy na pasku od spodni lub od plecaka, musi być zawsze pod ręką.

Warto zabrać ze sobą buty do wody, bo o wiele bezpieczniej przekracza się rzekę mając coś na nogach. W butach trudniej nam się będzie poślizgnąć na rzecznych kamieniach, zapobiegną też ewentualnemu skaleczeniu. Buty do wody nie są obowiązkowe, ale jeśli takie mamy, warto je zabrać na ten szlak.

Można też zabrać mały ręczniczek do wytarcia nóg po przeprawie przez rzekę, nam się bardzo przydał, szczególnie w drodze powrotnej, gdy było już bardzo zimno.

Kijki trekingowe mogą być na szlaku do Union Falls bardzo pomocne. Na powrocie pomogą nam pokonać strome podejście, zapewnią nam stabilizację przy pokonywaniu rzeki. Nie są one jednak bezwzględnie konieczne, bo na brzegu rzeki leży dużo drągów, które wyglądają, jakby służyły tu od lat wędrowcom do przekraczania rzeki.

Obowiązkowo weźcie latarkę, gdyby zeszło Wam dłużej niż planowaliście, może Was czekać powrót po ciemku. A jeśli nie ma księżyca, to wierzcie mi, panują tu egipskie ciemności. Zgubienie się też wchodzi w grę, szlak jest bardzo dobrze oznakowany i dobrze wydeptany i właśnie dlatego można stracić czujność. Tak było w naszym przypadku. 🙂

Urządzenie GPS nie jest bezwzględnie konieczne, ale przydatne. Nasz GPS popsuł się akurat kilka dni wcześniej i włączyliśmy sobie kreślenie trasy na telefonie. Okazało się to potem bardzo przydatne, gdy ratowaliśmy się ze zgubienia. Mapa lub wydruk szlaku może być pomocny, szlak ma tylko 2 dobrze oznaczone rozwidlenia, to jedyne miejsca, w których możemy popełnić błąd.

Wyruszamy na szlak

Po zaparkowaniu naszego wozu w prowizorycznej zatoczce (wygląda mało zachęcająco i jeśli będziecie zastanawiać się, czy to na pewno to, to na pewno będzie to) pakujemy plecak i ruszamy na szlak nazywający się dla zmyłki Cascade Creek 9K5. My wyruszyliśmy niestety bardzo późno, bo dużo czasu zajął nam dojazd z Jackson Hole. Wymaszerowaliśmy równo o 10-ej rano, uprzednio, z powodu braku GPS, nastawiliśmy kreślenie trasy w telefonie.

Początek szlaku to spacer przez sosnowy las, można się tu poczuć jak na Mazurach. Jest pięknie jak w bajce, żadnego wysiłku, bo cały czas schodzimy w dół. Po 0,6 km zbliżamy się do pierwszego rozwidlenia, znajduje się ono tuż przed strumieniem Cascade Creek. Szlak w prawo prowadzi do Terraced Falls, przepięknego wodospadu w wąskim kanionie. My kierujemy się w lewo, a w zasadzie na wprost i przeprawiamy się przez Cascade Creek. Latem nie ma z tym żadnych problemów, bo woda sięga kostek.

Spacer przez sosnowy las

Posuwając się dalej po szlaku co chwilę trzeba przekraczać małe strumyczki, a to po kłodach, a to po narzucanych gałęziach i drągach. Człowiek powoli czuje się jak Wodnik Szuwarek.

Przeprawiamy się przez rzekę

My maszerowaliśmy dzielnie pokonując wodne przeszkody. Po jakimś czasie zaczął nas dobiegać niepokojący odgłos wzburzonej wody. Po 1,7 km  dotarliśmy do rzeki. Stanęliśmy przed czarną, szeroką na kilkadziesiąt metrów wstęgą, ze spienionym bałwanami walącymi o brzeg. No to koniec. 20 minut deliberowaliśmy, czy warto poświęcić życie dla zobaczenia Union Falls. Zdecydowaliśmy, że poślemy syna na rozpoznanie walką. Kazaliśmy mu zostawić wszystko, co ma cennego, łącznie ze spodniami, bo w końcu dobre spodnie trekingowe do tanich nie należą i wypuściliśmy go na rekonesans. 😉 Założył buty do wody, a do ręki dostał moje kije trekingowe, by zapierać się rzecznym prądom. O dziwo nie szło wcale źle i po kilku minutach syn był na drugim brzegu.

Przejście przez rzekę

Ja jednak byłam pewna, że nie dam rady, strasznie boję się wody, a ta dudniła o brzeg niczym marsz pogrzebowy. Jednak strasznie korciło mnie, by spróbować. Ale bez kijków absolutnie do tej wody nie wejdę, a moje kijki, były na drugim brzegu. Syn musiał przeprawić się jeszcze raz, by przynieść mi kijki. 🙂

Postanowiłam podjąć próbę, nie widząc szczególnie szans na powodzenie. Też zdjęłam spodnie, by ich nie zmoczyć w razie upadku, założyłam buty do wody i naprzód z Bogiem! Szło się nawet nieźle, aczkolwiek nurt był bardzo mocny, kijki jednak bardzo pomagały utrzymać równowagę. Z tyłu głowy cały czas miałam kłębowisko myśli, a co będzie, jak nie dam rady wrócić. Tuż przy drugim brzegu było najgłębiej i najmocniejszy nurt, ale już rzutem na taśmę dopadłam do stałego lądu.

Teraz przyszła kolej na resztę ekipy. Mój syn kursował jeszcze kilka razy zabierając sprzęt i spodnie, ale moja córka dostała ataku paniki i płacząc wniebogłosy zdecydowanie odmówiła uczestniczenia w tym przedsięwzięciu. Trudno mi było na nią wpłynąć, bo byłam na drugim brzegu rzeki. Ostatecznie po 40 minutach negocjacji zgodziła się, by tata ją przeniósł na barana.

CZYTAJ DALEJ:

8 komentarzy

1. Bardzo ciekawie opisane! Zrobilam ten szlak wczoraj i takze zeszlo nam dluzej niz sie spodziewaliśmy i wracalismy od rzeki w ciemnosciach z latarka w dloni i na czole i z okrzykami i klaskaniem (latwiej przychodzilo nam to niz spiewanie :)). Zajelo nam to tyle, poniewaz postanowilismy jeszcze zejsc na dol, do wodospadu, co z jednej strony nie bylo zbyt dobrym pomyslem, poniewaz szlismy praktycznie po urwisku i po blocie i bylo niebezpiecznie, a z drugiej strony dotknac tej wody i znalezc sie pod tym to wodospadem to bylo cos niesamowitego. Sporo czasu spedziliamy tez w hot springs, bardzo polecam! Kawalek za tym uroczym domkiem rangera jest rozwidlenie, 0,5 mili do wodospadu i 0,3 do hot springs wlasnie, gdzie można polezec sobie w cieplej rzece i zrelaksowac sie przed droga powrotna 🙂

1. My niestety mieliśmy za mało czasu na dalsze wędrówki, bo zmarnowaliśmy prawie godzinę na przekonywanie naszej córki, że nie porwie jej rzeka i że nie popłynie do oceanu. Mamy w planach wrócić do Union Falls i dotrzeć jeszcze do Terraced Falls, a przede wszystkim do Iris Falls. Nie obejdzie się jednak bez kampowania, bo nie da się tego zrobić w jeden dzień. Bardzo się cieszę, że wędrówka Wam się podobała. I widzę, że podzieliliście nasze nocne doświadczenia w szybkim marszu przez las pełen niedźwiedzi. 😉

1. Oo, to o tych dwóch do ktorych macie w planach dotrzeć wcześniej nie słyszałam. Jak samo Union Falls jest znane (naprawdę sporo moich współpracowników tam bylo) to o tych dwóch raczej po raz pierwszy słyszę.

Aa, jak juz mówimy o tamtych terenach to bardzo polecam jakieś trasy w Grand Teton! Bardzo niedoceniany park, mam wrażenie, a również piękny! Choć oczywiście nie tak różnorodny jak YNP, ale ma w sobie to coś 😀

1. Dokladnie 😀 ja w Yellowstone siedzę trzeci miesiąc i wciąż mi mało 🙂 żałuję tylko że nie udało mi sie odwiedzić Glacier przez te pożary, ponoć też jest piękny. Byłaś tam może?

2. Byliśmy w Glacier 2 razy i za każdym razem mieliśmy pożar. W 2016 musieliśmy uciekać, w 2017 chodziliśmy po szlakach w gryzącym dymie. Na jeden dzień dym się rozwiał i zobaczyliśmy jak ten Glacier wygląda, bo do tej pory nic nie widzieliśmy tak było zadymione. Glacier jest bardzo ładny, ale trudny do zwiedzania, bo nie ma gdzie zaparkować i park jest bardzo oblegany przez turystów.